A Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) meghatározása szerint a coaching:

"...tartós partnerkapcsolat, amely támogatja az ügyfelet a magán- és a szakmai élete céljainak a megvalósításában. A coaching-folyamat révén az ügyfelek átfogó módon megtanulják javítani a teljesítményüket és az életminőségüket. Minden coaching-ülésen az ügyfél választja meg a beszélgetés tárgyát, miközben a coach feszülten figyel és kérdésekkel segíti őt. A coaching meggyorsítja az ügyfelek előrelépését, mivel tudatosítja bennük a lehetőségeiket, és azokat állítja a középpontba. A coach két dologra összpontosít: egyrészt arra, hogy az ügyfelek az adott pillanatban hol tartanak, másrészt a változtatásra való hajlandóságukra, hogy eljussanak oda, ahol másnap lenni szeretnének."

Egy klasszikus coaching folyamat általában 5-6 találkozásból/alkalomból (coach nyelven: ülésből) áll és meghatározott folyamata van.

Az első (vagy inkább nulladik) alkalom a kapcsolatfelvétel, az úgynevezett orientációs beszélgetés, amikor is az ügyfél elmondja, milyen problémájával vagy céljával kapcsolatban szeretne segítséget, illetve ez alkalommal mondja el a coach neki, hogy általában hogyan zajlik a folyamat, hány találkozásból és milyen "szabályok" mentén (erre vonatkozóan lehet szóbeli vagy írásbeli szerződést is kötni a coaching folyamatra). Ez a kapcsolatfelvétel és a folyamat elindítása történhet emailben, interneten (messenger, viber, zoom stb) vagy telefonon is. Ez az első alkalom általában ingyenes, kb. 30 perces és a következő találkozó időpontjának a megbeszélésével zárul. 

Az első személyes találkozás (illetve ez lehet személyes vagy internetes/online találkozó is) már az ügyfél helyzetének/problémájának/céljának a pontosabb felvázolása és végül egy nagyon konkrét (SMART) cél kitűzésének az alkalma. Itt általában már használunk kérdőívet és/vagy 1-2 gyakorlatot is a cél pontosításához. Egy ülés 60 vagy 90 perces. 

A második alkalommal tovább beszélgetünk és kérdések, gyakorlatok bevonásával pontosítjuk a cél elérésének mikéntjeit és összegyűjtjük, mi minden támogatja az ügyfelet abban, hogy következetesen haladhasson a kijelölt cél/eredmény felé. Egy kisebb "házi feladattal", úgynevezett vállalással zárunk, ami azt jelenti, hogy megbeszéljük, hogy mit fog tenni az ügyfél a célja eléréséhez a következő találkozónkig. 

Harmadik alkalommal megnézzük, eddig hogyan haladt a cél felé az ügyfél, tudott-e már tenni konkrétabb kis lépéseket és azok milyen tapasztalatokat/részeredményeket hoztak. Tovább tágítjuk a nézőpontokat a cél minél sikeresebb megvalósítása érdekében (kérdésekkel, esetleg gyakorlatokkal/tesztekkel is). Újabb vállalás (egy kisebb házi feladat) következik. 

A negyedik alkalom célja az, hogy itt már - az előzmények után - egy nagyobb vállalást tegyen az ügyfél, ami a kitűzött célja eléréséhez segíti. (Eddig csak kisebb vállalások voltak, mert a cél pontosítása folyamatosan történt eddig). Körülbelül ekkorra, a negyedik alkalomra látja már egészen tisztán a helyzetét és a lehetőségeit az ügyfél, ezért kb. ez az időpont az, amikor már bizonyos a végcéljában. Ezután tud még elkötelezettebben és eredményesebben lépéseket tenni a megvalósítás felé. 

Ötödik alkalom: záró/értékelő alkalom - ha sikerült a cél megvalósításába fogni vagy azt elérni. Ha ez esetleg nem sikerült, akkor újra megbeszéljük, mi lehetett a probléma és még egyszer pontosítjuk a célt (ami időközben picit módosulhatott) és a hozzá vezető lépéseket. Újra egy nagyobb vállalás következik, ami nagy valószínűséggel a kívánt eredményt fogja hozni. :)

Hatodik alkalom: záró/értékelő alkalom és esetleg kis kitérő/megerősítés a jövőjét illető kérdésekben (ha szükséges). A cél, hogy az elért eredményt meg/fenn tudja tartani az ügyfél, ne legyen visszaesés (ha ennek az esélye fennállna). 

Az 5-6 alkalom körülbelül heti egyszeri találkozókat jelent és a negyedik/ötödik alkalom után általában 2-3 hét szünet következik, hogy a nagyobb vállalására elegendő idő jusson az ügyfélnek. Egy folyamat tehát kb. 2 hónapon keresztül zajlik le.